Harry Potter 20th Anniversary: ​​Return to Hogwarts Review: Att se trion på skärmen är nostalgiskt men mötet är inte fantastiskt

Underhållning

Författare - Sven Olsson
 Harry Potter

Om du är en sann Potterhead är du antingen helt upprymd efter att ha sett Harry Potter-återföreningen eller är extremt besviken. Det finns inget däremellan. För de flesta, Återvänd till Hogwarts har varit som en nyårspresent. Dokumentären firar Harry Potters 20-årsjubileum genom att påminna dig om att du en gång gillade Harry Potter-filmerna och kanske fortfarande gör det, eller åtminstone har tillräckligt med passion för att de ska bli övertalade att bli kära i dem igen. Men medan vi tittade var minnena det väckte av de kompletterande funktionerna som följde med DVD-skivorna som de flesta av oss fortfarande har på sina hyllor, snarare än själva filmerna. Mötet, som många före det, är inte obehagligt, men det är inte fantastiskt.

Vad du kan förvänta?

HBO Max-dokumentären, som tar cirka 100 minuter, försöker hårt återskapa en del av filmens lekfullhet och förtrollning. Olika Harry Potter-skådespelare skriker av glädje under de första minuterna när de upptäcker inbjudningar till återföreningen, som är modellerad efter den som från början förde Harry in i denna verklighet. För ett kort ögonblick känns en syn av Daniel Radcliffe som går längs Diagon Alley på väg för att se regissören Chris Columbus som en titt på Harry som vuxen. Medan Matthew Lewis, Tom Felton och Alfred Enoch minns förgyllda champagneflöjter på Gringotts, delar Emma Watson och Rupert Grint ett hjärta till hjärta vid den öppna spisen i Gryffindor. Det finns något att säga om den rena glädjen att se dessa människor och platser tillsammans igen.

Harry Potter

De intrikata detaljerna som diskuteras

All den noggranna scenografin och logistiska manövreringen tycks dock vara till tjänst med bara ibland spännande innehåll. Return to Hogwarts är en ungefär kronologisk resa längs minnesvägen, med material bakom kulisserna och filmklipp med aktuella intervjuer med producenter och skådespelare angående varje film. Många av händelserna som berättas kommer att vara bekanta för Harry Potter-fans, till exempel den om Grint som undviker ett läxprojekt från Alfonso Cuarón på ett väldigt Ron-liknande sätt. Det finns en lätt granskning av varje films teman, såväl som snabba delar om artister som har dött bort eller hur 'underbara' fansen är.

Det finns också tillbedjan. Stora delar av Återvänd till Hogwarts är ägnade åt karaktärer som betonar hur viktig serien var, att de famlar över varandras förmågor eller bekänner sin kärlek till andra medlemmar i ett team som de tror var som en familj. (Även om det finns en trevlig berättelse om Watsons barndomsförälskelse i Felton, är det mer platonisk tillgivenhet.) I avsaknad av ytterligare djupgående forskning eller nyare avslöjanden tar dessa hjärtliga och välförtjänta utmärkelser den tomma glansen av PR-godkända junket soundbites.

Det finns några ögonblick av äkta förtjusning, varav de flesta involverar Helena Bonham Carter, en glatt kaotisk kraft som retar Felton om att trollstavar inte är verkliga och får Radcliffe att rodna med en vänlig, flirtig lapp som han skrev till henne för flera år sedan (”Jag önskar bara att jag hade fötts 10 år tidigare, jag kanske hade en chans”). Men alltför ofta känns det som kommer ut på skärmen mer som en utarbetad presentation av trevliga stunder bland nära vänner än som den riktiga varan.